Linkbuilding: in een paar stappen naar meer autoriteit

Linkbuilding: in een paar stappen naar meer autoriteit

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe belangrijker Google jouw website gaat zien (autoriteit). Elke link telt namelijk als een soort stem voor jouw website. Het verzamelen en verkrijgen van backlinks heet linkbuilding.

Hoger in Google dankzij linkbuilding

Al jaren is linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van SEO. Experts discussiëren dagelijks over wat nou de beste manier is om aan goede backlinks te komen.

Zie jij ook door de bomen het bos niet meer? Speciaal voor jou heeft Weoweb deze blog geschreven. Linkbuilding is vooral een kwestie van logisch nadenken. Google is en blijft namelijk gewoon een machine die probeert zo relevant mogelijke websites goed te laten scoren. Vanuit dat oogpunt kijken wij dan ook naar linkbuilding.

In 5 stappen naar meer autoriteit

autoriteit linkbuilding
Straal autoriteit uit met je website; pas linkbuilding toe.

Voordat je begint met je linkbuilding strategie – en dus het creëren van autoriteit, moet je ervoor zorgen dat de interne structuur van je website goed in elkaar zit. Als de interne structuur niet klopt, kun je als een gek autoriteit gaan creëren, maar dat zal dan weinig opleveren.

Zorg daarom voor een goede website-structuur met een goede categorisering en duidelijke hiërarchie. Zet de belangrijkste pagina’s bovenaan, zodat die pagina’s ook meer autoriteit ontvangen.

Klopt de interne structuur? Dan kan je bezig met linkbuilding. Hier volgen een paar kernbegrippen als het gaat om autoriteit creëren door middel van linkbuilding.

1. Aantallen

Google wordt steeds beter in het meten van hoe belangrijk een link is (en welke autoriteit de link meegeeft), maar met een paar goede links ga je het niet redden. Let dus niet alleen op de kwaliteit van de backlinks, maar ook op de kwantiteit.

Vergelijk het met een winkel: de aanbevelingen van 1000 ‘minder belangrijke’ personen versus de aanbeveling van 5 ‘belangrijke’ personen. Natuurlijk wegen die 1000 ‘minder belangrijke’ personen meer, omdat dat ze gevarieerder zijn en een duidelijker beeld geven van de winkel. Natuurlijk moet je op de kwaliteit letten, maar het is net zo belangrijk om op de kwantiteit te letten.

2. Anchortekst

Een anchortekst (ook wel ankertekst genoemd) is de tekst waarmee een link gekoppeld is. De tekst waar een link aan vastzit wordt meestal onderstreept of een ander kleurtje gegeven. Dit is een voorbeeld van een anchortekst die linkt naar de homepage van Weoweb.

Aan backlinks hangt dus ook een anchortekst, en die zijn best belangrijk. Google kijkt namelijk niet alleen naar waar de link vandaan komt, maar ook hoe er over je website wordt gepraat.

Stel dat er op nos.nl een link naar jouw website staat en de anchortekst ‘bloemenwinkel’ is, terwijl jij een autodealer bent. Tja, daar heb je niks aan.

In een anchortekst kun je bijvoorbeeld (laten) zetten:

* Je bedrijfsnaam
* Belangrijkste zoekwoorden op de pagina waar naar gelinkt wordt
* Synoniemen van de zoekwoorden

3. Follow/nofollow

Vroeger werd er wel eens misbruik gemaakt van backlinks en maakten mensen veel backlinks aan voor hun eigen website. Dat werd (en wordt) gezien als spam. In 2005 werd daarom door google het nofollow-attribuut in het leven geroepen.

Als er een nofollow-attribuut aan een link wordt gehangen, zal Google deze link niet volgen. Er komt dan dus geen autoriteit mee naar je website.

Vaak zie je dat fora en startpagina’s automatisch nofollow-linkjes aanmaken. Dt betekent niet dat je links met no-follow per definitie moet overslaan; het draagt bij aan het creëren van een ‘natuurlijk’ backlinkprofiel. Maak ze dus gerust aan, maar met mate.

4. Variatie in de soorten link

We hebben het al gehad over het aantal links, de anchortekst en follow/nofollow. Nu is het tijd om de soorten links te bespreken.

Ook bij het soort links is het belangrijk om voor variatie te zorgen.

Begin eerst met het aanmelden voor bedrijvenpagina’s en paginagidsen en het opzetten van social media profielen. Richt je daarna op high authority websites; verspreid content op bijvoorbeeld blogs.

backlinks

Voor het overzicht, hier een lijst met de soorten backlinks die je kunt ‘verzamelen’:

  • Social media kanalen, denk aan Facebook, Twitter en LinkedIn (zijn veelal nofollow-links, dus stop hier niet te veel tijd in het linkbuilden).
  • Directories (websites als startpagina.nl, startkabel.nl, maar ook yelp.com)
  • Google My Business (niet per se linkbuilding, maar we extreem nuttig!)
  • Bedrijvenpagina’s (voorbeeld: detelefoongids.nl)
  • Blogs (denk aan gastbloggen)
  • Partnerpagina’s

5. Zorg voor een natuurlijke groei

Krijgt jouw website 200 backlinks op een dag? Dan weet Google meteen dat er iets niet klopt en kan je website een penalty krijgen.

Wil je natuurlijk overkomen op Google? Zorg dan dat je backlinks ‘natuurlijk’ genereert. Dit doe je door ze in fases aan te maken, met genoeg tijd (enkele weken) tussen de fases in.

Autoriteit opbouwen in stappen

We hebben de stappen doorlopen waarmee je de autoriteit van jouw website kunt vergroten. Om de stappen zo goed mogelijk uit te voeren, moet je als volgt te werk gaan:

1. Zet op een rij welke soorten backlinks je gaat zoeken (stap 4 uit het bovenstaande overzicht)
2. Schrijf per backlink wat de waarde ervan is (hoog-gemiddeld-laag) (stap 1 uit hetbovenstaande overzicht)
3. Geef aan of de backlinks follow of no-follow zijn (stap 3 uit het bovenstaande overzicht)
3. Schrijf per backlink op welke anchortekst je eraan wilt koppelen en naar welke pagina deze moet verwijzen (stap 2 uit het bovenstaande overzicht)
4. Deel je links op in fases (stap 5 uit het bovenstaande overzicht)

 

 

 

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team