SEO tip: Scoor in Google door Schema Markup te gebruiken

SEO tip: Scoor in Google door Schema Markup te gebruiken

Schema Markup is een handig trucje dat al een tijdje meegaat. Het is een krachtige manier om je zichtbaarheid in Google een boost te geven.

Zodra je begrijpt wat het is en hoe je het toepast, kun je het zelf toepassen op je website en daarmee je SEO-scoren opkrikken.

Weoweb legt in dit artikel uit hoe je het zelf toepast.

Wat is Schema Markup?

Schema Markup is een code die je op je website kunt plaatsen om zoekmachines te helpen je website te begrijpen. Maar niet alleen dat: Google pikt die informatie ook op en weergeeft het in Google.

Een voorbeeld van een website met en een website zonder Schema Markup, zie je op deze foto.

Schema Markup
Zoekresultaten na het zoeken op ‘seo boeken’. De zoekresultaten met Schema Markup-elementen worden ook wel rich snippets genoemd.

Bij de eerste website (bol.com) zie je een beoordeling ik de vorm van vijf sterren. Dat is een van de vele dingen die je  kunt toevoegen. De tweede website, imu.nl, heeft dat dus niet gedaan. Anders zag je daar ook sterretjes als beoordeling.

Het is niet meer dan een code die je op je website plaatst om zoekmachines te helpen, meer informatieve zoekresultaten te kunnen laten weergeven in hun zoekresultaten.

Met Schema Markup help je Google dus beter begrijpen waar de pagina over gaat. In ruil daarvoor beloont Google je met meer zichtbaarheid, bijvoorbeeld door sterren toe te voegen. Zo zeg je bijvoorbeeld ‘Deze pagina is een productpagina met reviews’ of ‘Deze pagina is een nieuwsartikel’.

schema markup voorbeeld
Een ander voorbeeld. Je ziet dat hier, naast de beoordeling en het aantal reviews, ook een afbeelding is toegevoegd.

De zoekmachines Google, Bing, Yahoo en Yandex hebben samen Schema Markup ontwikkeld. Hoe tof is dat? Op Schema.org vind je alle tags en elementen die je kunt gebruiken; dat worden er steeds meer.

Hoe pas je Schema Markup toe?

Er zijn honderden soorten Markup beschikbaar voor verschillende typen content en pagina’s. De meest gebruikte zijn:

  • Lokale ondernemingen
  • Artikelen
  • Recensies (voor je website, of voor producten die je verkoopt)
  • Producten

De lijst van alle items vind je hier.

Maar hoe voeg je het toe op je website?

Als voorbeeld nemen we de rating-markup, oftewel de sterretjes die je pagina of product beoordelen. Voor alle soorten geldt dezelfde methode.

Om Schema Markup te implementeren, moet je een code aan je website toevoegen die de recensies herkent. Niet bang zijn: je hoeft de code niet zelf te schrijven!

Zoals we al eerder noemden, is schema.org dé website als het gaat om het toevoegen van Schema Markup. Als je naar de website gaat en in de zoekbalk ‘review’ zoekt, kom je uit op de pagina ‘Rating’. Hier vind je alle informatie over de rating-markup die je toe kunt voegen. Alle informatie die je kan toevoegen aan je pagina met betrekking tot dit onderwerp, staan op een rij.

Je vindt op de pagina ook enkele voorbeelden van structured data, die je kunt implementeren. Klik op het tabje ‘microdata’ en je krijgt een lange html-code te zien. Let op: hier staat ook data bij die je niet nodig hebt om de rich snippet te maken. In het geval van de sterretjes-rating, heb je alleen de ‘AggregateRating’ code nodig. Dat is deze:

schema markup aggregaterating

Dit is de microdata-versie van de code. Naast microdata kan je ook de JSON-LD versie kiezen (die laatste krijgt van Google de voorkeur):

JSON-LD Schema Markup

De ‘itemprop’-elementen zijn de verschillende elementen die je kan invullen. In dit voorbeeld spreekt het zich: je vult bij ‘ratingValue’ het cijfer in en bij ‘reviewCount’ het aantal recensies. In het voorbeeld hieronder zie je dat de ‘ratingValue’ 5 is en ‘reviewCount’ 12.

schema markup

Als je niet weet wat een bepaalde property is en wat je er in moet vullen, scroll je gewoon omhoog en zoek je het op in de tabel.

Hoe maak je een Schema Markup code?

Gelukkig hoef je hier geen programmeur voor te zijn.

Ga naar ‘Googles helper voor gestructureerde gegevensopmaak’. Daar kan je met een paar klikken je eigen code maken.

schema markup google toolNadat je je eigen gegevens hebt ingevuld, moet je de code in je pagina’s plakken. Eerst raden we je aan om even de Structured data testing tool van Google bezoeken, om je code te checken.

Als alles klopt, kan je de code toevoegen voor je website. Geldt de code voor je hele website? Plak het dan in je header. De structured data wordt dan bij elke pagina weergegeven, behalve je homepage.

Tip voor WordPress-gebruikers: gebruik de gratis Schema plugin.

Wacht niet langer en ga aan de slag met Schema Markup

Het toevoegen van rich snippets kost weinig tijd. Het resultaat is dat je website veel beter opvalt in de zoekresultaten. Ga er dus vandaag nog mee aan de slag!

Rich snippets alleen zijn helaas niet genoeg om al te scoren in Google. Professionele hulp nodig bij je SEO, of bij Schema Markup? Neem dan eens contact op met onze professionals. We helpen je graag!

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team