SEO factoren die anno 2018 steeds meer invloed gaan hebben [Onderzoek]

SEO factoren die anno 2018 steeds meer invloed gaan hebben [Onderzoek]

Veel SEO-experts zijn druk in de weer met het ranken van hun websites op Google. Goede webteksten schrijven, on-page SEO, backlinks verzamelen, het is een flink klusje. Zo flink, dat velen vergeten te kijken naar wat Google écht van websites verwacht. Daarom zet Weoweb de belangrijkste SEO factoren van deze tijd voor je op een rij.

Online marketingplatform SEMrush deed onderzoek naar factoren die belangrijk zijn voor je positie in Google. Weoweb vat het onderzoek voor je samen en belicht de belangrijkste punten.

  1. Resultaten van het onderzoek
    1. Direct verkeer naar je website en gebruikersgedrag
    2. Backlinks blijven zéér belangrijk
    3. Veilige websites scoren beter
  2. Conclusie

Resultaten van het SEO factoren 2018 onderzoek


SEMrush heeft 600.000 keywords ingetikt en van elk keyword de eerste 100 resultaten geanalyseerd. Daaruit ontstonden zeventien SEO factoren die veel invloed hebben op je ranking.

SEO Factoren 2
Bron: SEMrush

Belangrijkste SEO factor: direct verkeer naar je website en gebruikersgedrag

De uitkomst van het onderzoek laat zien wat velen van ons wel hadden verwacht: direct verkeer naar een website (dus wanneer mensen direct de URL van je website intikken en naar je website gaan) is de meest invloedrijke factor. Direct verkeer naar een website is een teken dat de website bekend is en is daarom een belangrijke factor.

Een andere factor die veel invloed heeft op je positie in Google is het gedrag van website-bezoekers. Bijvoorbeeld de tijd dat iemand op je website doorbrengt, het aantal bezochte pagina’s per sessie en de bounce rate (= als iemand op je website komt en vrijwel meteen weer weggaat).

In de grafiek hieronder zie je het bewijs: hoe hoger de bounce rate, hoe lager de positie in Google. Het belang van interessante en prikkelende content wordt hier maar weer eens duidelijk gemaakt.

SEO Factoren 2
Bron: SEMrush

Backlinks

Backlinks (=links van andere websites naar jouw website) zijn en blijven zeer belangrijk. In de grafiek hieronder zie je dat over het algemeen geldt hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je positie is.

Let op: hoe populairder de website is die naar jou linkt, hoeveel meer profijt je hebt van de backlink.

SEO Factoren 3
Bron: SEMrush

Veilige websites scoren beter

Door een SSL-certificaat aan te schaffen maak je je website veiliger. Daarmee scoor je bonuspunten bij Google. De zoekmachine liet al eens weten dat dit steeds zwaarder zou meewegen als het gaat om je positie op Google.

Het onderzoek van SEMrush laat het effect zien van een SSL-certificaat op je website.

SEO Factoren 4
Bron: SEMrush

Uit het onderzoek blijkt dat hoe hoger een website in Google staat, hoe groter de kans is dat die website een SSL-certificaat heeft. Hét bewijs dus dat het loont om er eentje aan te schaffen.

Wat betekent dit onderzoek voor jou als marketeer?

  • Ga door met wat je (hopelijk) al deed: het creëren van toffe en shareable content
  • Blijf focussen op backlinks en bouw een sterk backlink portfolio op
  • Overweeg een SSL-certificaat aan te schaffen

Nog een handige tip om dit artikel mee af te sluiten: blijf je gezonde verstand gebruiken en staar je niet blind op handige SEO-tools!

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team