SEO zonder tools: gebruik je gezonde verstand!

SEO zonder tools: gebruik je gezonde verstand!

Ervoor zorgen dat een website beter scoort in Google, oftewel SEO (Search Engine Optimizing). Daar zijn honderden trucjes, strategieën en tools voor. Maar juist door al die handige tools (op SEOtoollist vind je er meer dan 200!), vergeten we vaak het belangrijkste goed te gebruiken: onze hersenen.

Natuurlijk, tools zijn onmisbaar om een goede SEO-strategie toe te kunnen passen. Wat dacht je van tools om keywords en backlinks te tracken of om je posities bij zoekresultaten bij te houden. Maar het is de kunst om die tools ‘alleen’ een hulpmiddel te laten zijn – jijzelf moet beslissingen blijven nemen!

Je gezonde verstand te gebruiken om te scoren in Google

Door al die handige tools vergeet je haast je hersenen te gebruiken. Vandaar dat Weoweb dit artikel schreef met tips om SEO te doen met je gezonde verstand! Onthoud ze of schrijf ze ergens op, pas ze toe en wie weet leidt het tot geweldige nieuwe ideeën!

Tip 1: Leer je doelgroep écht kennen

Waarom doe je aan search engine optimizing?

Fout antwoord: Om meer te verkopen.
Goed antwoord: Om mensen te helpen.

Terwijl je bezig bent met het uitvoeren van je SEO-strategie, vergeet je weleens dat aan de andere kant échte mensen zitten, en niet Google. De kunst zit ‘m in het helpen van je (potentiële) klanten.

Kom erachter wat hun problemen, uitdagingen en verlangens zijn. Denk met ze mee en leer ze steeds beter kennen. Op die manier kom je erachter waar ze tegenaan lopen en is goede content maken een stuk makkelijker en efficiënter.

To do: leer je publiek kennen, bijvoorbeeld door een enquête uit te sturen of een training te organiseren. Een training is nuttig voor de bezoekers én voor jou. En misschien levert het je ook nog wat geld op!

Tip 2: Zorg voor een vlijmscherpe boodschap

‘Bij ons bent u aan het goede adres’, ‘Professioneel, klantvriendelijk en servicegericht’. Het internet staat vol met dit soort clichés. Voor jou is het de kunst om je te onderscheiden.

Het is zonde om veel tijd in SEO te steken zodat je meer bezoekers krijgt, om vervolgens die bezoekers weg te jagen met slechte, voorspelbare en totaal niet originele zinnen. Ga ervoor zitten en denk na waarom klanten juist jou moeten kiezen, en niet een van je concurrenten.

To do: bedenkt een uniek en onderscheidend verhaal voor je onderneming en zorg dat je die goed uitstraalt op je website. Maak, mede aan de hand van dat verhaal, een contentplan.

Tip 3: Word beter in teksten schrijven

Soms besef je niet dat teksten op je website eigenlijk een verkooppraatje zijn. Een mooie positie op Google is mooi, maar als je de lezer vervolgens niet verleidt om je teksten te lezen, heb je er weinig aan.

Gebruik pakkende titels en beelden. Zorg voor voldoende rust op de webpagina en houd het simpel; gebruik geen lange zinnen. Een handige methode om als indeling van je ‘verkooppraatje’ te gebruiken is:

Probleem -> Consequenties -> Oplossing

Je legt een probleem uit (‘Je website is niet mobielvriendelijk’). Daar zitten consequenties aan verbonden (‘Bezoekers op een smartphone haken snel af, wat uiteindelijk zorgt voor minder sales’). Gelukkig is daar een goede oplossing voor (‘Wij maken je website mobielvriendelijk’).

To do: bekijk je webteksten eens, print ze desnoods uit. Lees ze kritisch en verbeter ze waar nodig. Overbodige info? Schrappen! Ingewikkelde en lange zinnen? Schrappen! Ook hier geldt ‘oefening baart kunst’.

Tip 4: Analyseer de indeling van je website

Een goede SEO strategie bestaat voornamelijk uit deze vier punten:

  • Goede content creëren en verspreiden
  • Linkbuilding
  • De technische staat van je website
  • De indeling van je website

Dat laatste wordt nog wel eens vergeten, vooral bij websites die al een tijdje meegaan en waar steeds nieuwe content bij komt. Het is daarom verstandig om eens kritisch naar de indeling van je website te kijken. Want vergeet niet: wat voor jou onlogisch is, is voor Google hoogstwaarschijnlijk ook onlogisch.

To do: teken de indeling van je site op papier en omcirkel de belangrijkste pagina’s. Bekijk dan pagina voor pagina en stel jezelf de vraag of de pagina op een logische plek staat. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je belangrijkste pagina’s ver van je homepage af staan.

Wil je SEO op een goede manier inzetten in 2018? Kijk dan verder dan handige tools. Ja, je website moet technisch goed zijn, je hebt goede webteksten nodig en backlinks zijn ook nog steeds belangrijk. Maar vergeet je gezonde verstand niet.

“Gebruik SEO als een middel, niet als een doel”