WhatsApp Business: wat is het? En hoe begin je ermee?

WhatsApp Business: wat is het? En hoe begin je ermee?

Met WhatsApp Business kun je een zakelijk account aanmaken om zo direct en persoonlijk contact te hebben met klanten. Zoals de naam eigenlijk al zegt: het is de zakelijke versie van WhatsApp.

Stappenplan: WhatsApp Business installeren en gebruiken

Zin om te experimenteren met deze nieuwe dienst en je klanten een extra service te bieden? Volg dan dit stappenplan om direct met WhatsApp Business te beginnen!

Goed om te weten: de applicatie werd begin dit jaar uitgerold voor Android-toestellen, iPhone volgt later.

WhatsApp Business
Bron: WhatsApp

Stap 1. Downloaden en inloggen

De app installeren doe je via de Play Store. Na het accepteren van de voorwaarden, dien je je telefoonnummer te verifiëren. Dit moet een 06- of telefoonnummer zijn dat nog niet wordt gebruikt voor WhatsApp. Je kunt ervoor kiezen om de verificatiecode via sms te krijgen (bij een 06-nummer) of om de code doorgebeld te krijgen (bij een vast telefoonnummer).

Stap 2. Voer je bedrijfsgegevens in

De volgende stap is zo simpel dat er eigenlijk geen uitleg gegeven hoeft te worden. Het enige wat je hoeft te doen is je bedrijfsnaam in te vullen en (eventueel) een profielfoto toe te voegen. Let op: de bedrijfsnaam kan je later niet meer wijzigen!

Stap 3. Ready to go!

Vanaf nu ben je online en kunnen klanten je bereiken. Het startscherm lijkt heel erg op die van je persoonlijke WhatsApp. Wat je ziet:

  • Chats. Hetzelfde als op de ‘normale’ WhatsApp; een overzicht van je chats. Ook bij Whatsapp Business is het mogelijk om vanaf je computer te reageren met WhatsApp Web.
  • Status. Hier kan je tekst, foto’s, video’s en GIF’s plaatsen die 24 uur zichtbaar zijn voor anderen, zoals bij Snapchat. Dit kan leuk zijn om bijvoorbeeld een dagaanbieding te promoten.
  • Oproepen. Ook met WhatsApp Business kan je naast chatten ook bellen of videobellen.

Stap 4. Extra informatie toevoegen

Dit is waar WhatsApp Business zich onderscheidt van de persoonlijke WhatsApp. Het is in de Business-versie namelijk mogelijk om aanvullende informatie over je bedrijf of organisatie toe te voegen:

  • Bedrijfsadres
  • Locatie (op een kaart)
  • Categorie
  • Openingstijden
  • E-mailadres
  • Website van je bedrijf of organisatie
  • Aanvullende omschrijving

Gebruikers krijgen deze informatie te zien wanneer ze naar je contactinformatie gaan. Wees eerlijk: dat ziet er best stoer en professioneel uit, toch?

Verder kan je ook nog verschillende bericht-instellingen aanpassen.

WhatsApp Business Labels
Bron: WhatsApp
  • Standaard begroeting. Je kunt klanten een standaard begroeting sturen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer zij voor het eerst contact met je opnemen, of na 14 dagen van inactiviteit. Handig: de standaard begroeting is volledig te personaliseren.
  • Afwezigheidsbericht. Als je dit instelt, krijgen klanten die jou een bericht sturen automatisch een bericht terug als je niet online bent. Ook dit bericht is te personaliseren en je kan kiezen wanneer het bericht verzonden moet worden. Je kunt kiezen uit ‘altijd’, ‘aangepast’, of ‘buiten openingstijden’.
  • Snelle / Standaard antwoorden. Deze optie is handig wanneer je vaak dezelfde vraag krijgt. Je kan antwoorden al klaarzetten. Het enige wat je dan nog hoeft te doen in de chat is ‘/’ te typen, gevolgd door een sneltoets voor het ingestelde antwoord. Hoef je dus nooit meer tien keer per dag hetzelfde antwoord te tikken!
  • Labels. Chats kan je een label geven, zoals ‘Vragen van klanten’ of ‘Klachten’.

WhatsApp Business kan je hier downloaden voor Android.