Zo maak je het perfecte contentplan voor social media (Stappenplan)

Zo maak je het perfecte contentplan voor social media (Stappenplan)

Je hebt een website gemaakt die qua design uitblinkt. Vervolgens schrijf je een paar leuke blogs en heb je een papiertje vol ideeën voor content. Hoe plan je dat allemaal in? Welke ideeën voer je uit? En wie laat je dat doen?

De oplossing: maak een contentplan. En nee, dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. In dit artikel legt Weoweb uit hoe je dat in een paar stappen zelf kunt doen.

Een contentplan, wat is dat?

Een contentplan is een plan om content goed te verdelen over je website en social media kanalen. Je kan als een kip zonder kop blogposts gaan schrijven en brainstormen over een eBook, maar zonder strakke planning komt daar vaak weinig van terecht. Daar is een contentplan voor nodig.

Het maken van een contentplan zorgt voor rust binnen je bedrijf. Het is voor jezelf, maar ook voor andere werknemers, helder waarover wel of niet mag worden geschreven, getwitterd, enzovoort. Daarnaast is het op ieder moment duidelijk welke verantwoordelijkheid bij wie ligt.

Een goed contentplan zorgt voor eenheid in de content die naar de buitenwereld wordt verstuurd, inspireert voor het verzinnen van nieuwe content en versterkt het imago van je merk.

Hoe maak je een contentplan?

1: Brainstormen
2: Contentkalender ontwerpen en invullen
3: Publiceren en analyseren

Brainstormen hoeft niet saai te zijn

Zoals vaak begint het proces met een brainstormsessie. Bedenk zoveel mogelijk onderwerpen waarover je content zou kunnen creëren.

Voorbeeld: heb je een webshop waarin je thee verkoopt? Dan kan je gaan bloggen over biologische thee, of video’s maken over hoe je op een creatieve manier thee kunt zetten.

Bij brainstormsessies denk je al gauw aan een sessie met één of twee personen van je marketingafdeling, of misschien zelfs wel alleen. Dat is inderdaad een manier om te brainstormen, maar niet de meest efficiënte.

Wat beter werkt is het volgende. Probeer zoveel mogelijk mensen bij de sessie te betrekken, bijvoorbeeld collega’s van sales, productie, maar vooral: klantenservice. Die laatste groep weet misschien wel het best wat (potentiële) klanten belangrijk vinden.

Vragen die sowieso beantwoord moeten worden tijdens de brainstormsessie:

  • Wie wil ik bereiken?
  • Wat vindt hij of zij leuk?
  • Waar kan ik potentiële klanten mee helpen?
  • Hoe maak ik potentiële klanten aan het lachen?

Vervolgens is het de kunst om samen tot leuke content-ideeën te komen. Deel de sessie als volgt in:

  • Informatieve content. Bedenk onderwerpen voor handige tips & tricks-lijstjes, weetjes en bruikbare informatie.
  • Entertainment en nice to know. Bedenk leuke content die voor interactie met de doelgroep zorgt. Een goed voorbeeld hiervan is het Facebook-kanaal van Chocomel. Neem maar een kijkje en je ziet wat we bedoelen.
  • Actualiteiten. Informatie over evenementen, trends in de industrie of speciale dagen. Handig hiervoor is de Issuekalender (die gratis de downloaden is).

Contentkalender ontwerpen en invullen

Genoeg onderwerpen bedacht? Dan is het tijd om ze in te plannen. Daarvoor is het handig – eigenlijk een must – om een contentkalender te hebben.

Een kalender helpt je bij het bepalen welke content je wanneer wilt verspreiden. Daarnaast geeft de kalender aan op welk moment je publicaties wilt verspreiden en wie daarvoor verantwoordelijk is.

Een contentkalender maken is helemaal niet moeilijk en kan zelfs in Excel of Google Spreadsheets. Hieronder zie je een simpel voorbeeld:

Contentplan kalender

Natuurlijk kan je kolommen toevoegen waarvan je denkt dat ze handig zijn en voor meer overzicht zorgen. Je ziet vaak dat een contentplan en -kalender per bedrijf verschillen; ieder bedrijf is anders en dat uit zich natuurlijk ook in de online zichtbaarheid.

Vervolgens is het een kwestie van invullen. De ideeën die bij de brainstorm zijn bedacht kan je indelen, daarnaast moet je vooraf ook goed weten wat voor soort content je gaat ontwikkelen bij de ideeën. Even geen inspiratie? Hier heb je er een paar:

  • Blogpost
  • Interview
  • Video
  • Foto
  • Geluidsfragment
  • Nieuwsbrief
  • Infographic
  • eBook
  • Tool
  • Casus
  • Testimonial
  • Poll
  • Persbericht

Publiceren en vooral: analyseren

Nadat je enkele berichten hebt gepubliceerd, kan je al beginnen met het meten van je succes. Want nee: met alleen maar berichten de wereld in sturen, ben je er nog niet.

Gelukkig zitten sociale media zoals Facebook vol met statistieken en tools waarmee je kunt zien hoe goed berichten scoren. Voor je eigen website kan je Google Analytics gebruiken. Daarmee zie je bijvoorbeeld hoe vaak een pagina bezocht wordt en hoe lang mensen op de pagina zitten. Zo kun je het succes van je bericht of video meten en eventueel veranderingen aanbrengen.