17 tips voor meer interactie op social media

17 tips voor meer interactie op social media

Of je nou een beginneling bent met social media marketing, of er al jarenlang ervaring mee hebt: het maken van content waar veel op gereageerd wordt (ook wel: interactie op social media), blijft een uitdaging. Wat vindt je doelgroep interessant en hoe bereik je potentiële volgers? Waar post je over? En vooral: hoe zorg je ervoor dat volgers reageren, delen en liken?

Het is zomer, en dat is altijd een mooi moment om te evalueren en vooruit te blikken. Ook als het gaat om je social media-strategie.

Weoweb helpt je op weg met tips voor meer interactie op je social media.

Lees ook onze blog: Zo maak je het perfecte contentplan voor social media (Stappenplan)

Tips voor meer social media interactie

1. Wees transparant
Het klinkt een beetje voor de hand liggend, maar wees transparant naar de buitenwereld toe. Dit betekent niet dat je financiële jaarverslagen op social media moet delen, maar introduceer je team eens aan je volgers, of laat potentiële klanten een uurtje chatten met je werknemers. Dat zorgt voor meer vertrouwen in je bedrijf.

social media interactie

2. Bouw een vertrouwensband op
Uit onderzoek blijkt dat 92 procent van de social media-gebruikers meer vertrouwen hebben in een merk dat ook ‘persoonlijke content’ deelt, bijvoorbeeld video’s waarin een werknemer vertelt over wat hij doet.

“You have to focus on how to ‘be’ social, not just on how to ‘do’ social media. There is fun and personality inside every company. Stop hiding it.” – Jay Baer, auteur

3. Deel niet te veel
Een meerderheid van de Facebook-gebruikers vindt een overkill aan berichten van dezelfde bron zeer storend.

4. Reageer op feedback
Krijg je positieve feedback via social media? Reageer op die berichten met een bedankje en kijk of je van die volgers ook klanten kunt maken; ze zijn immers al tevreden over je product of dienst. Vergeet ook niet op negatieve of opbouwende kritiek te reageren; die mensen verwachten ook een reactie en het laat zien dat je onderneming constant bezig is met zichzelf te verbeteren.

5. Iets geleerd? Deel het
Alles wat je leert laat de buitenwereld zien hoe actief je onderneming bezig is met de ontwikkeling van haar medewerkers. Laat zien waar je mee bezig bent, maak foto’s van een training of workshop. Heb je een sportschool? Stuur dan een maandelijkse nieuwsbrief uit met tips over sporten, afvallen et cetera.

6. Vertel een verhaal
Zoals bekend auteur en marketeer Chris Brogan zegt:

“Stories are how we learn best. We absorb numbers and facts and details, but we keep them al glued into our heads with stories.”

7. Wees actief
Dit bedoelen we niet in de zin van dat je constant iets moet posten op je social media kanalen. Maar volg ook concurrenten en de nieuwste ontwikkelingen; op die manier vind je originele ideeën.

8. Wees innovatief
Denk out-of-the-box en test er lekker op los. Kijk niet alleen naar wat de rest doet, maar doe onderzoek en blijf de rest een stapje voor. Neem soms wat risico.

9. Hou het kort
Als mensen moeten kiezen tussen een makkelijke, korte tekst of een lange, ingewikkelde tekst, dan kiest iedereen dat eerste. Probeer je teksten zo kort mogelijk te houden en vermijd moeilijke woorden. Ook al is je doelgroep hoogopgeleid.

10. Verspreid je berichten

social media interactie
De beste tijden om iets te delen op Facebook en Twitter. Bron: Salesforce.

Praktische content ideeën voor meer social media interactie

1. Stel een vraag
Iedereen heeft een mening (en deelt die graag via social media). Stel dus een vraag aan je publiek. Vergeet niet te reageren op de reacties (indien mogelijk).

2. Bied gratis advies
Ben je ergens expert in? Laat dat dan ook zien. Laat volgers vragen stellen en beantwoord de vragen. Koppel er eventueel een call-to-action aan (“Voor meer informatie nodigen wij u graag uit voor een kennismakingsgesprek”).

3. Reageer op trends
Laat in je contentkalender wat ruimte om af en toe in te spelen op trends. Door op relevante trends in te haken en daar je mening over te geven, straal je expertise uit.

4. User-generated content
Vraag gebruikers van je product of diensten om een foto, filmpje of reactie, en deel dat. Dat wekt meer vertrouwen en interacties.

5. Maak gebruik van video’s (!!!)
Veel informatie in een korte tijd aan je doelgroep voorschotelen, daar is eigenlijk maar één manier voor: video. Met de komst van Snapchat, Instagram en Facebook Verhalen wordt dit ook een stuk makkelijker.

6. Deel foto’s
Liever foto’s dan tekst. Wist je dat een foto ervoor zorgt dat je post:
* 53 procent meer likes krijgt
* 104 procent meer reacties krijgt
* 84 procent meer clicks krijgt

7. Deel iets nostalgisch
“Vroeger was alles beter.” Mensen houden ervan om iets van vroeger te zien. Is er bijvoorbeeld een video van 30 jaar geleden, die betrekking heeft op jouw dienst of product? Deel het!

Contentplan

social media contentplan

Je hebt veel ideeën voor leuke content. De vervolgstap is om een social media contentplan te maken. Een contentplan voor social media is een schema waarmee je content goed kunt verdelen over je social media kanalen. Je kan leuke foto’s maken en posts gaan schrijven, maar zonder strakke planning komt daar weinig van terecht. Maak dus een contentplan, en geloof ons: dat komt ook je social media interactie ten goede.

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team