Op deze social media kanalen zit jouw doelgroep [Onderzoek]

Op deze social media kanalen zit jouw doelgroep [Onderzoek]

Je product of dienst marketen op Facebook verleden tijd? Nou, valt wel mee. Ondanks dat de jonge generatie steeds minder op Facebook te vinden is, blijft het een goed platform om te marketen. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What’s happening online’ onderzoek, dat een kijkje neemt in digitaal Nederland.

Ontwerp: Marc Fabels/emergency.nl

Benieuwd op welke social media kanalen jouw doelgroep zit? Hieronder zetten we op een rij welke generatie op welke kanalen zit, en waar ze het liefst naar kijken. De generaties zijn verdeeld in:

  • digitieners (14-21 jaar)
  • millennials (22-36 jaar)
  • generatie X (37-56 jaar)
  • babyboomers (57-72 jaar)

Whatsapp op 1, maar ook Instagram en Snapchat blijven groeien

Ruim 80 procent van de Nederlanders is actief op Whatsapp. Facebook volgt op plek twee met 75 procent. Instagram (30 procent) en Snapchat volgen op een afstand, maar blijven groeien.

Wat opvalt aan de doelgroepen-verdeling bij de social media kanalen

De twee meestgebruikte social media kanalen zijn bij elke doelgroep hetzelfde: Whatsapp en Facebook. Babyboomers (57-72 jaar) lopen met WhatsApp nog iets achter, maar die achterstand wordt steeds kleiner.

social media doelgroep

 

Instagram en Snapchat: daar zitten de digitieners

Wat bij Instagram opvalt is dat de stijging voornamelijk afkomstig is van millennials. Hoewel voornamelijk digitieners op Snapchat te vinden zijn, stijgt ook de gemiddelde leeftijd van de Snapchatgebruikers en zijn steeds meer millennials daar te vinden.

Pinterest: nu ook populair bij generatie X

Waar Pinterest vooral werd gedomineerd door digitieners en millennials, behoort nu ook generatie X (37-56 jaar) tot die groep. Dit valt wellicht te verklaren omdat de oudere generatie ook geïnteresseerd is in visuele social media, maar Instagram niet geschikt vindt.

LinkedIn: carrièrejagers

Hier moet je zijn voor millennials en generatie X; mensen die volop bezig zijn met (de ontwikkeling van) hun carrière. Kijkend naar het totaalgebruik, is er over de afgelopen jaren weinig veranderd. Het is dus een stabiel platform zonder groei.

Twitter: millennials en generatie X

Net als LinkedIn is dit het terrein van millennials en generatie X. Digitieners en babyboomers zijn met respectievelijk 13 en 15 procent niet te motiveren voor dit platform.

De toekomst van Facebook

Sinds Facebook regelmatig in het nieuws komt vanwege privacy-schandalen, is het platform slechts enkele tienduizenden gebruikers kwijtgeraakt. Veel minder dan gedacht. Veelgenoemde redenen van gebruikers die Facebook blijven gebruiken zijn ‘ik heb niets te verbergen’ en ‘ze hebben mijn data toch al’.

Hoewel veel gebruikers nog dagelijks op Facebook zitten, geeft vier op de tien gebruikers aan zich toch wel zorgen te maken over de data die Facebook opslaat. Dit is ook terug te zien in de cijfers; mensen zitten minder op Facebook. Toch is dit niet de hoofdreden dat een groot deel van de Facebookers minder op Facebook zit.

facebook tijd doelgroep
Ontwerp en illustratie: Marc Fabels/emergency.nl

De nummer één ergernis op Facebook is de hoeveelheid reclame. Vooral millennials storen zich hieraan. Opvallend: digitieners vinden reclame niet zo’n issue, maar wat ze wel jammer vinden is dat ze op Facebook weinig posts van vrienden zien. Vandaar dat Instagram zo in is onder die doelgroep.

Hoe negatief Facebook ook in het nieuws komt en hoe erg sommigen zich ook ergeren aan reclames; de meeste gebruikers zitten er gewoon nog iedere dag op. Daarom blijft marketen via Facebook een goed idee. Let er wel op dat je ook ‘leuke’ content plaatst en niet alleen maar reclame, want dat is waar gebruikers een hekel aan hebben.

Digitieners houden van kleding, babyboomers van natuur

Geen idee waar je over moet posten op Instagram? Of wat werkt op Facebook? Nou, dat is afhankelijk van je doelgroep. Maar: reizen doet het altijd goed.

social media doelgroep
Ontwerp: Marc Fabels/emergency.nl

Digitieners zijn dol op kleding en gaan vooral voor de looks. Posts over lifestyle en beauty zijn zeer populair. Niet gek dus dat influencers hier veel mee bezig zijn en zo bakken met geld verdienen.

Wil je de aandacht van babyboomers trekken? Dan moet je het over de natuur hebben, of visuele content over natuur plaatsen. Dat staat bij die generatie namelijk op plek 1.

Conclusie per doelgroep

Digitieners (14-21)

Deze groep is vooral te vinden op Instagram en Snapchat. Soms zijn ze nog op Facebook te vinden, maar dat platform staat bij deze groep niet centraal. Digitieners zijn veel bezig met hun uiterlijk en volgen daarom graag influencers.

Millennials (22-36)

Millennials zijn erg actief op social media en dan vooral op Facebook. Op Instagram en Snapchat zijn ze ook steeds actiever en maken ze een inhaalslag op de digitieners. Millennials hebben vaak een druk leven, waar ze graag iets over delen op social media (zoals een foto van hoe hun werkplek eruitziet).

Generatie X (37-56)

Het social media gebruik kwam bij deze groep een beetje laat op gang, maar ze komen er wel. Het begon met Whatsapp, maar nu zitten zij ook steeds meer op Facebook. Interessant bij deze groep is de groei op Pinterest.

Babyboomers (57-72)

Deze groep vind je nog veel op Facebook. Het platform speelt onder babyboomers een rol in het onderhouden van sociale contacten.

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team