4 snelle manieren om je website-conversie te verhogen

4 snelle manieren om je website-conversie te verhogen

Toegegeven: het is niet makkelijk om online producten of diensten te verkopen (conversie via je website). In de korte tijd dat bezoekers op je website zijn, moet je eerst hun aandacht zien te pakken, om hun vervolgens tot actie over te laten gaan.

Je hebt dus flink wat overtuigingskracht nodig om bezoekers over de streep te trekken. Gelukkig zijn er handige technieken die je toe kunt passen, waarmee je het brein van website-bezoekers positief beïnvloedt.

Goed nieuws: iedereen kan deze tips toepassen.

Tips om je website-conversie te verhogen

Met deze tips, die worden onderbouwd door experimenten, richt je pagina’s op je website zo effectief mogelijk in.

Loss Aversion

“Nog maar 1 kamer over!”
“Deze aanbieding is alleen vandaag geldig!”

Wanneer mensen bang zijn de boot te zullen missen, bijvoorbeeld door een actie die bijna verlopen is, zijn ze eerder geneigd iets aan te schaffen. Dit psychologische effect noemen we loss aversion. Wanneer we iets verliezen, zorgt dat voor negatieve emoties.

Ons gedrag is daarom gericht op het voorkomen van verlies. Het fijne is: als web developer kun je hierop inspelen en zo je website-conversie verhogen.

Voorbeeld van loss aversion

Je komt vast wel eens op booking.com. Die reiswebsite is een kei in het inspelen op loss aversion. Door elementen toe te voegen aan hun website, pushen ze bezoekers om een accommodatie te boeken. Zo zie je op de onderstaande foto

  • dat er nog maar één kamer vrij is
  • dat er op dit moment 8 personen naar het hotel kijken

Door dat te combineren, zorg je voor een urgentie om te boeken.

booking.com conversie website

Tip voor jou: speel in op de angst om iets te verliezen. Kies in plaats van ‘bestel ons boek voor de laagste prijs’ dus voor ‘nog maar 2 boeken over, bestel nu!’.

Ambiguity Effect

Het ambiguity effect is “de neiging die mensen hebben om opties met onbekende resultaten te vermijden.” Oftewel: mensen houden niet van twijfel en onzekerheid.

Wanneer iemand een keuze maakt, wordt dat grotendeels bepaald door de informatie die al bekend is. Zo zal een cursus die zich al bewezen heeft (en veel positieve reviews heeft), veel aantrekkelijker zijn dan een cursus waar niemand van heeft gehoord.

Wat jij moet doen: voorkom onduidelijkheid op je website. Schrijf dus niet met grote letters ‘Wij verkopen de beste koelkasten’, want dan vraagt de bezoeker zich af waarom het de beste koelkasten zijn. Dat is onbekende informatie voor de klant, en kan dus twijfel veroorzaken.

ambiguity website conversie
Bron: https://convertize.blog/persuasive-techniques-saas

Een goed voorbeeld is Storytel. Hun homepage is doelgericht en bevat één call-to-action, namelijk de knop om een gratis proefperiode te starten. Dat roept geen vragen op over het product, en geeft een mogelijkheid om onzekerheden meteen weg te nemen (middels die gratis proefperiode).

storytel conversie website

Processing Efficacy

Hoe ingewikkelder iets is, hoe eerder we ervan afzien. Dit geldt al helemaal als we het over websites hebben.

Experimenten tonen aan dat mensen positiever reageren op teksten die eenvoudiger zijn om te lezen. Minder inspanning geeft een positief gevoel. Zorg daarom dat je teksten simpel zijn en dat er zo weinig mogelijk keuzes zijn die de bezoeker moet maken.

conversie processing website
Bron: https://convertize.blog/persuasive-techniques-saas

“Hoe vloeiender een proces verloopt, des te positiever wij daarop reageren”

Een voorbeeld van hoe het niet moet is deze pagina van Hootsuite. Door de twee groene knoppen (“Professionals” en “Grote organisaties”) zullen sommigen zich afvragen welke ze moeten kiezen.

hootsuite website conversie

Information Bias

Voordat we een keuze maken en actie ondernemen, willen we eerst zo veel mogelijk informatie vergaren over het onderwerp. Dat noemen we information bias.

Kijkend naar web development, geldt dat zeker. Zorg dus dat je jouw bezoekers zoveel mogelijk nuttige informatie geeft over je product of dienst.

“Pas het wie, wat, waar en waarom-principe toe op je website; maak direct duidelijk wie je bent, wat je verkoopt en waarom mensen het moeten kopen.”

Zalando weet hier goed op in te spelen door per product zoveel mogelijk informatie te geven.

zalando conversie website

Grijp je kans en verhoog je website-conversie

Ook in 2018 kunnen web developers en ondernemers veel winst behalen als ze meer focussen op conversie-optimalisatie. Het nut van social media en SEO is grotendeels al bekend, maar op het gebied van conversie-optimalisatie liggen er nog kansen. Wacht niet langer en pas de bovenstaande tips toe om de conversie op je website te verhogen!

Tot slot

We hopen dat je dit artikel nuttig vond en dat het je op z’n minst op weg heeft geholpen in jouw ondernemen :). Veel succes!

Voor vragen, vrijblijvend advies of gewoon een kopje koffie stuur ons gerust een mailtje op info@weoweb.nl of bel ons op ons bedrijfsnummer 085 06 08 647

Groet,

Het Weoweb team